Breng je stem uit voor de P-geleding van de FR!
Lijst Pegel
Stemmen kan van maandag 12 t/m woensdag 14 mei 2025

Lonneke van Tuijl (Universitair Docent, Psychologie, afdeling Klinische psychologie).
“Waar willen we eigenlijk écht naartoe?”
Mijn naam is Lonneke van Tuijl en ik ben universitair docent bij Klinische Psychologie. Hoewel mijn naam typisch Nederlands klinkt, woon ik pas sinds mijn 24e in Nederland. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik me graag inzet voor internationalisering. Onze internationale collega’s moeten wennen aan een nieuwe werkplek én cultuur – elke dag opnieuw. Hoe kunnen we hen daarin beter ondersteunen? En wat leren wij als we kritisch kijken naar onze eigen gewoontes en normen? Waarom doen we de dingen zoals we ze doen – en is dat nog wel passend?
Als onderwijsvernieuwingsambassadeur en coördinator van het facultaire honoursprogramma zie ik dagelijks de waarde van onderwijs dat meegaat met de tijd, maar ook ruimte laat voor het individu. Tegelijkertijd zie ik hoe efficiëntie steeds vaker de norm lijkt te worden. Hoe houden we dan ruimte over voor vernieuwing en persoonlijke groei? En hoe bewaken we onze eigen grenzen, zonder onze carrièrekansen te verliezen? Waarom blijven juist bevlogen en deskundige docenten, die het onderwijs dragen, vaak zonder vast contract?
Als lid van de faculteitsraad wil ik me inzetten voor deze vragen – en telkens opnieuw die ene vraag stellen: Maar waarom moet het zo, en waar willen we eigenlijk écht naartoe?
Stefanie Nelemans (Universitair Hoofddocent Educatie en Pedagogiek, afdeling Jeugd en Gezin)
“Erkenning, werkplezier en ontwikkeling”
Ik ben Stefanie Nelemans, universitair hoofddocent (UHD) bij de afdeling Jeugd en Gezin binnen het departement Educatie en Pedagogiek. Al vele jaren ben ik verbonden aan de Universiteit Utrecht en focus ik me met veel plezier in mijn onderwijs en onderzoek op de psychosociale ontwikkeling van adolescenten.
In de afgelopen jaren heb ik naast mijn onderwijs- en onderzoekstaken brede ervaring binnen de faculteit opgedaan in bijvoorbeeld de Educational Committee van de FSW Research Masters, het bestuur van het FSW PhD programma Child and Adolescent Studies (CAS), en het bestuur van onze FSW U(H)D council. In deze rollen ben ik nog meer geïnteresseerd geraakt in de bestuurlijke en organisatorische kanten van de universiteit en onze faculteit.
Ik stel mij hierbij dan ook graag verkiesbaar voor de faculteitsraad om open en kritisch mee te kunnen denken over de visie en koers van onze faculteit. Onderwerpen die me persoonlijk bezig houden zijn onder andere TRIPLE, Erkennen & Waarderen, werkdruk en werkplezier, en de professionele ontwikkeling van collega’s binnen de faculteit. Ik kijk er naar uit om als lid van de faculteitsraad de belangen van mijn FSW-collega’s te kunnen vertegenwoordigen!

Anouk Smeekes (Universitair Hoofddocent Jeugdstudies, afdeling Interdisciplinaire Sociale Wetenschap).
“Een plek waar iedereen zich gehoord voelt”
Onze faculteit is volop in beweging en streeft ernaar om een plek te zijn waar iedereen zich thuis voelt en met plezier werkt. Daar draag ik graag actief aan bij door me verkiesbaar te stellen voor de faculteitsraad. Sinds 2009 ben ik werkzaam bij FSW in verschillende rollen: docent en onderzoeker, co-promotor, lid van de examencommissie Bachelor, lid van het Bestuursteam van de afdeling ISW en als EDI officer.
Door deze veelzijdige ervaring heb ik de faculteit goed leren kennen en kan ik verschillende perspectieven vertegenwoordigen in het adviseren van het faculteitsbestuur.
Een belangrijk uitgangspunt voor mij is benaderbaarheid. Collega’s vanuit de hele faculteit zijn welkom om kwesties met mij te delen die zij graag onder de aandacht willen brengen binnen de faculteit.
Andere speerpunten voor mij zijn: inclusief leer- en werkklimaat, werkdruk, erkennen en waarderen en duurzaamheid. Ik vind het belangrijk dat de faculteit beleid blijft ontwikkelen dat inspeelt op de groeiende diversiteit in achtergronden en opvattingen van onze studenten en docenten en dat bijdraagt aan vermindering van werkdruk, transparantie over bevorderingen en het stimuleren van ecologisch verantwoord gedrag.
Met jullie stem en inbreng kan ik deze en andere thema’s agenderen en daarmee opkomen voor jullie belangen.
Kirsten Buist (Universitair Hoofddocent Educatie en Pedagogiek, afdeling Orthopedagogiek: Psychosociale Problemen)
“Voor kwaliteit én werkplezier in onderwijs en onderzoek”
Ik werk als universitair hoofddocent bij Pedagogiek en ben sinds 2013 lid van de Faculteitsraad FSW. Tijdens mijn vorige termijnen heb ik mij (samen met mijn collega-FR leden) onder andere sterk ingezet voor de aanpak van werkdruk, meer vaste aanstellingen voor (klinische) docenten en voor diversiteit en inclusie.
Ik wil actief bijdragen aan een faculteit waarin kwaliteit van onderwijs en onderzoek en werkplezier centraal staan en waarin, zeker in tijden van krapte en uitdagingen, aandacht is voor de behoeftes van onze medewerkers en studenten.
Hier wil ik mij graag met uw steun ook de komende twee jaar weer voor inzetten!
Ellen Reitz (Universitair Docent Pedagogische Wetenschappen, afdeling Orthopedagogiek: Psychosociale Problemen)
“Besluitvorming met draagvlak begint bij uw stem”
Sinds 2004 ben ik werkzaam bij de UU en heb ik in uiteenlopende rollen – als onderzoeker, docent, lid/voorzitter van de OC-kamer, lid van de examencommissie en als voorzitter van de Faculteitsraad – de faculteit goed leren kennen. Die brede ervaring stelt mij in staat om beleid en besluitvorming vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Transparantie, zorgvuldige besluitvorming en aandacht voor het werkklimaat zijn voor mij speerpunten. Facultair beleid moet rekening houden met de gevolgen voor álle medewerkers, van niet-wetenschappelijk tot wetenschappelijk personeel.
Als huidig voorzitter van de Faculteitsraad zet ik mij in om zorgen van collega’s te agenderen, mee te denken met het bestuur en hen te adviseren, en kritisch te zijn op voorgenomen besluiten. De komende periode staan we voor grote uitdagingen op het gebied van onderwijs en onderzoek; we hebben te maken met financiële druk. Thema’s zoals de kwaliteit van onderwijs en onderzoek, werkdruk, bevorderingsbeleid, TRIPLE/Erkennen en Waarderen vragen om voortdurende aandacht. Dat vraagt om een kritische en constructieve raad die het bestuur scherp houdt én de stem van medewerkers laat doorklinken.
Met uw stem kan ik dit werk voortzetten en samen met de andere raadsleden een kritische, betrokken gesprekspartner blijven die opkomt voor uw belangen.
Martijn Mulder (Universitair Docent Psychologie, afdeling Psychologische Functieleer)
“Balans, betrokkenheid en een toekomstbestendige faculteit”
Als lid van de Faculteitsraad zet ik mij in voor gelijkwaardigheid tussen onderzoek en onderwijs, en voor het mogelijk maken van een flexibele verdeling daartussen. Verschillende aanstellingen vragen soms om maatwerk, zodat we zowel het aanbod als de kwaliteit kunnen waarborgen.
Daarnaast houd ik mij bezig met de rol van onze faculteit in de ontwikkeling en het onderwijs rond AI, dat een steeds grotere rol speelt in de samenleving. Hoe kunnen we AI verantwoord implementeren? Hoe interacteren we met deze systemen? Wat zijn de mogelijkheden en waar liggen de grenzen? Het zijn vragen waar onze faculteit zich actief mee moet bemoeien – en waarin we een voorbeeldrol kunnen vervullen.
Uiteraard betekent dit alles: luisteren naar studenten en medewerkers, zowel met wetenschappelijke als niet-wetenschappelijke aanstellingen. Ik probeer er te zijn voor mijn achterban, agendeer wat belangrijk is voor ieders werkklimaat, en breng dit actief terug naar het bestuur. Op die manier gebruik ik mijn plek in de Faculteitsraad om daadwerkelijk iets te veranderen.

Noémi Schuurman (Universitair Docent, Maatschappijwetenschappen, afdeling Methoden & Statistiek).
“Transparant beleid dat werkt”
Ik ben universitair docent bij de afdeling Methoden & Statistiek en zit inmiddels vier jaar in de Faculteitsraad. Ik ben lid geworden om samen met het faculteitsbestuur kritisch te kunnen nadenken over hoe dingen gaan binnen onze organisatie – en van binnenuit verandering teweeg te brengen.
Wat ik persoonlijk belangrijk vind, is dat het faculteitsbeleid zorgvuldig, kritisch en kwalitatief goed onderwijs en onderzoek beloont (slow science, kwaliteit boven kwantiteit). En dat dat beleid goed onderbouwd, transparant en – uiteraard – effectief is.
Voorbeelden van waar ik me de afgelopen jaren in de raad voor heb ingezet: vaste aanstellingen voor docenten, ook als zij geen PhD hebben; waardering voor diversere loopbaanprofielen; eerlijkere en efficiëntere verdeling van interne subsidies; beleid dat diversiteit, inclusie en sociale veiligheid ondersteunt; transparanter promotie- en loopbaanbeleid; begrijpelijke en werkbare examenregelingen; inspraak van medewerkers en studenten bij het ontwerp van het nieuwe van Unnikgebouw; en het evalueren van beleid op daadwerkelijke effectiviteit.

Sanne de Bos (Afdelingsmanager, Maatschappijwetenschappen, afdeling Sociologie)
“Transparantie, balans en betrokken besluitvorming”
Mijn naam is Sanne de Bos, Afdelingsmanager van de afdeling Sociologie en sinds twee jaar lid van de Faculteitsraad FSW. Door mijn nieuwsgierigheid naar wat er speelt in andere departementen en hoe beslissingen worden genomen op facultair niveau ben ik twee jaar geleden bij de faculteitsraad terecht gekomen. Samen met de andere raadsleden adviseren we het faculteitsbestuur gevraagd en ongevraagd over uiteenlopende onderwerpen en overleggen we over beleid op het gebied van onderwijs, onderzoek, financiën, personeel en organisatie.
Onderwerpen die mij bezighouden zijn o.a. de uitvoering van het personeelsbeleid, financieel beleid en zorgvuldige, transparante besluitvorming. Houdt het personeelsbeleid rekening met zowel wetenschappelijk als niet-wetenschappelijk personeel? Hoe worden de financiën verdeeld en hoe gaan we in de faculteit om met de bezuinigingen? Wordt er tijdig en duidelijk gecommuniceerd over belangrijke zaken die spelen in de faculteit?
De komende 2 jaar hoop ik weer de belangen van al mijn collega’s te mogen vertegenwoordigen in de faculteitsraad.