Winter

De dagen worden korter en buiten wordt het steeds kouder. Maar wij gaan met z’n zevenen onverminderd hard door! Met warme chocomel uit de automaat in onze inspraakmokken (en na afgelopen woensdag: onze zelf versierde mokken!) en heerlijke zelfgebakken brownie slaan we ons door de ene na de andere vergadering heen. Benieuwd waar we allemaal over vergaderen? Je leest het in deze blog.

Welke vergaderingen dan?

De faculteitsraad zit een hoop vergaderingen bij om onze taken zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. De belangrijkste is de maandelijkse Faculteitsraad vergadering met het faculteitsbestuur. Hierin adviseren wij het FB gevraagd en ongevraagd over de beslissingen die zij maken voor onze faculteit. Soms hebben we instemmingsrecht op een stuk. Dat betekent dat het bestuur onze expliciete toestemming nodig heeft om een bepaald besluit door te zetten. Op andere gebieden hebben we adviesrecht. Wij mogen dan kritische vragen stellen en eventuele ideeën en opmerkingen die we hebben met het faculteitsbestuur bespreken. Ook mogen we onze eigen agenda punten aandragen. Wanneer wij vanuit onze jaarthema’s een punt willen bespreken bijvoorbeeld, of wanneer wij via Inspraakleden en andere studenten op de hoogte worden gebracht van thema’s die we op de agenda willen zetten.

Om ons goed op die vergadering voor te bereiden vergaderen we regelmatig met elkaar en met anderen. Zo hebben we iedere week een vergadering met de studentengeleding. Dan is er het presidium. Dit is de agenda vaststelling voor de Faculteitsraad. Een week later is de voorvergadering, waarin de studentgeleding en personeelsgeleding bij elkaar komen om de Faculteitsraad voor te bereiden. Daarnaast zijn we bij een hoop vergaderingen om contact te houden met andere insprakers en raden. Deze vergaderingen verdelen we over ons zevenen. Zo zitten we bij de opleidingsvergaderingen. Dit is een vergadering met alle leden van de Inspraak die bij één opleiding horen. Zo houden we contact met de opleidingscommissies en managementteams. Ook is er de voorvergadering van de Board of Studies (vergaderingen met afgevaardigden van alle MT’s van de opleidingen), de voorvergadering van de OC-UGS (vergadering met afgevaardigden van alle opleidingscommissie kamers van de opleidingen) en de Parlementair Overleggen (Parlo’s; bijeenkomst met alle leden van de Inspraak). Daarnaast gaan we ook naar het voorzittersoverleg en het FaculteitsRadenOverleg (FaRaO’s) om met andere raden contact te houden.

Waar hebben we het dan over?

Waar hebben we het dan over tijdens zo’n vergadering? Dat kan bijvoorbeeld gaan over sociale veiligheid binnen de faculteit, bestuursbeurzen voor studieverenigingen, de facultaire begroting, keuzevakken bij masters en noem het maar op. Afgelopen Faculteitsraad Vergadering hebben we de mogelijkheid tot voertaalwijziging bij academische (eenjarige) masters en sociaal jaarverslagen besproken. Benieuwd waar we het de volgende Faculteitsraad op 12 december over gaan hebben? Kom dan kijken van 14:00 tot 16:00 in de faculteitskamer (E3.14) in het Martinus J. Langeveldgebouw. Alvast een spoiler: we zullen het gaan hebben over de Onderwijs- en Examenregeling (OER), misschien wel hét belangrijkste document voor alle studenten. Hier zijn namelijk alle regels en afspraken over jouw opleiding en onderwijs in vastgelegd.

Lieve wintergroetjes,