Faculteitsraad FSW

Goede voornemens

Gelukkig nieuwjaar! Hopelijk heb je in de vakantie een beetje kunnen ontspannen en opladen voordat je weer aan de studie bent gegaan. Bij het nieuwe jaar denken veel mensen ook aan goede voornemens. Dus wat zijn de goede voornemens van de FR?

Voornemen #1: We gaan werkdruk bij studievereningen op de agenda zetten bij het faculteitsbestuur.

Allereerst zijn we afgelopen maanden druk geweest om samen met de bestuursleden de werkdruk en financiële druk onder bestuurleden van studieverenigingen te inventariseren. De besturen hebben bijgehouden hoeveel uur zij werkten en waar ze hun tijd mee vulden en hoeveel geld hun bestuursjaar kost en hoeveel tegemoedkoming zij krijgen. Wij gaan dit verwerken in een rapport dat we een van de volgende faculteitraadvergadering zullen presenteren aan het faculteitsbestuur.

Voornemen #2: dialoog creeëren tussen studenten, studieadviseurs en cursuscoördinatoren over toegankelijk onderwijs.

Afgelopen jaar zijn we in gesprek geweest met studieadviseurs over de gang van zaken bij onderwijsvoorzieningen, zoals extra tijd bij toetsen, het maken van een toets op uitvergroot papier, uitstel van deadlines en soepele omgang met de inspanningsverplichting. In het nieuwe jaar willen we graag studenten, studieadviseurs en cursuscoördinatoren bij elkaar brengen om te praten over de punten waarop het al goed gaat met het fasciliteren van toegankelijk en inclusief onderwijs en waar nog barrières worden ervaren en hoe we samen kunnen toewerken naar een goede samenwerking hierin.

Voornemen #3: het in kaart brengen van motivatie bij studentparticipatie.

We zijn de laatste hand aan het leggen aan de vragenlijst over motivatie en student participatie. Hierin willen we studenten vragen naar de redenen waarom zij wel of niet ervoor kiezen om betrokken te zijn bij bijvoorbeeld de jaarvertegenwoordiging, de medezeggenschap en/of het mentoraat en wat zij voor een bepaalde positie als compensatie of beloning verwachten. Op deze manier willen we in kaart brengen wat studenten motiveert voor deze posities, zodat de faculteit daar bij werving van studenten op in kan spelen.

Voornemen #4: we blijven werken aan het zichtbaar maken en verbeteren van fasciliteiten voor studentwelzijn.

Afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld de zorgketen in de gebouwen van sociale wetenschappen (Sjoerd Groenman en het Langeveld gebouw) opgehangen en ook in de meeste kamers van de studieverenigingen heeft deze een plekje gekregen. Op deze zorgketen vind je alle fasciliteiten binnen de universiteit waar je als student terecht kan met hele verschillende vragen: van vragen over financiën tot loopbaanoriëntatie en van vragen over je mentale welzijn tot de leukste dingen om te doen in je studententijd. Het komende jaar willen we met het team studentwelzijn en ict in gesprek om op de site meer ruimte te maken voor verhalen van studenten en aandacht te besteden aan seksueel welzijn onder studenten.

Kortom: een hoop goede voornemens. Hou deze blog en onze socials in de gaten voor alle updates het komende jaar!

Lieve nieuw jaarsgroetjes,

Britt, Lynn, Maartje, Mel, Ming, Rik en Ylana